AKU, DIA DAN LAUT

8 bulan dah tak belayar, 8 bulan jugalah aku tak memancing di laut luas, 8 bulan jugak lah aku tak berenang renang ketepian kapal, selama itu jugak lah aku tak menghidu udara segar malam di tengah laut. Dulu masa duduk kapal hari hari aku berdoa supaya dipindahkan ke darat. Dah jemu la konon. Pigidah!! kalo jemu ngan laut, yang gatal dulu masuk askar laut ni sapa suruh? pegilah jadi kerani bank ker, cikgu sekolah ker, makcik kantin ker dah sah sah tak ketemu dengan laut.

Tapi kini, aku baru teringat kembali (baca dalam keadaan berdengung) kenangan kenangan sewaktu aku di kapal dulu......

Pagi pagi lagi seawal 0630 kalo kat kapal mesti ada orang kejut kan, pi pi pi pit, pi pi pi pit, pi pi pi pit, pi pi pi pit, piwit piwitttttt (bunyi
Boatswain's call) ''Wakie wakie, bangun anak anak kapal, bangun''

Bergegas aku bangun p mandi, senang jer
, kuar pintu bilik langkah jer 4 , 5 langkah dah sampai dah toilet. Kalo kat rumah nak kuar bilik lagi pastu nak jalan ker toilet lagi dah berape langkah dah.

Bilik mandi share reramai, boleh borak borak sambil gosok gigi, cume time tu jangan buat lawak sangat la, nanti tersembur plak buih ubat gigi tu kat member memang bertumbuk la kat toilet, jangan memain buih tu, bisa woo kalo masuk mata, boleh buta.

Abih mandi 4,5 langkah semula (langkah lelaki normal) ke kabin untuk pakai baju, time ni la ko nak tengok sape bulu ketiak serabai, kalo ade yang bulu ketiak serabai memang jadi bahan kutukan la untuk hari itu.

Lepas pakai baju siapa yang dah siap tu terus plak pegi ke wardroom soru dulu, sambil makan sambil gosip la. Dari topik politik sampai membawa ke gosip artis, complete la jugak, selalunya tajuk topik adalah berdasarkan berita radio yg dapat pagi tu, aper lu orang ingat tengah laut x dapat berita ke, up to date lah brader.

Abis jer sarap, terus naik atas flag deck sementara nak tunggu both watches kul 8. Pekene dulu dunhill sebatang dua. Syahdu woo kene dunhill sambil angin pagi laut sepoi sepoi bahasa je menyapu nyapu muke ni. Susah nak dapat tu kat darat ni, lelebih lagi kat kolumpo ni, pagi pagi dah kene asap kete itu pasal aku makin hitam (ceh).


Layan Blues sewaktu belayar adalah perkara paling bangang tapi seronok buat

Ahh banyak lagi kenangan kenangan yang kalau boleh nak aku bagitau kat sini, tapi kebanyakkan nye rahsie..hehehe..sajer jer nak test market. kalo ade orang nak dengar boleh gak aku layan pepanjang cite ni. tapi kalo xder orang minat sangat baik aku cite pasal lain, pasal norman ngan memey ker, eh itu isu basi, sekarang yang sensasi kisah Radhi OAG nak cerai ngan bini dier la..Ape cite bro? Dah la cite Antoo Fighter tak berape sedap.

Papehal pun memang best belayar ni....nanti aku cite lagi k..chow...








No comments: