Lembu Oh Lembu

Sudah sekian lame sejak kali terakhir aku merapu. Bukan malas cume tak rajin je. Banyak yang nak dibuat. Baju nak di kemas, kereta nak di servis, utang nak dibayo. Masa amat mencemburui aku. aku dapat tau kene pergi kuantan hari selase minggu lepas, hari Jumaat plak dah kene ade di kuantan. Kejam betul depa nih. Depa ingat aku robot ker. x pun ingat aku xde kehidupan ker. ceh.

Nasib baik yang suruh tu bos. kalo member le...pijak jer perut die.

Bukan diorang tak tau kalo nak suh aku keluar dari post aku sekarang nak kene cari pengganti awal2. Banyak yang nak di Handingover kan. Rutin orang tue tu, makanan kegemaran, minuman kegemaran, tempat lepak kegemaran......macam macam lah..

Nak dijadikan cerita, lepas hari selasa aku dapat tau akan berkursus kat kuantan, hari selase diorang pun bawaklah 4 orang untuk interview gantikan aku. Aku pun pergilah tengok bakal bakal pengganti aku. Aik nape tinggal 3 jek, semalam bagitau ade 4 orang yang ganteng ganteng akan datang interview . Rupenye sorang dah kene reject awal2 sebab dah kawen. Yang diorang g panggil orang dah kawen nak buat hape, susah kalo orang yang dah kawen dok post aku ni. Mane nak layan bos la, ble nak manje2 ngan bini, ble nak beli pampers la... susah woo, bujang takper dieorg xde keluarge. Boleh dikerah 24 jam, macam yang dah berlaku pada aku dulu.

Aku pun usyar la belen lagi 3 tuh, cis...kali ni biar aku yang reject dulu, macam mane lah budak gemuk ni yang datang interview plak. mesti tipu gambar masa anta resume. Perut boss pun lagi kecik da dari perut bdk ni. Ko kemas la barang ko, pergi balik skrg...fedap tul.. Memalukan perkhidmatan...hehehe..bos bos takpe la boroi skit, nampak la ilmu penuh di perut...ops ilmu penuh di dalam. Ini baru umur 23 perut dah macam sauh kapal.

Aku pun p tengok belen lagi duorang tuh, emm aku cube menilai dari aspek luaran dulu, sebab aku tau taste boss aku, xkan nak bagi die assistant yang menyakitkan mata memandang plak. Muka , gaya , emmm...boleh lah, masih di bawah par tapi okeylah tu.

Jom follow aku jumpe boss, mase boss tanye nanti ko buat buat la bijak skit. Walaupun korang kurang bijak...hehehe. Aku tetap menunjuk kan riak wajah yang sirius, untuk menghidupkan suasana seram pada mereka. Aku iringi mereka ke bilik boss beserta iringan doa untuk kejayaan mereka juga. Ape yang aku doa tu rahsia.

Selepas lebih kurang 45 minit sorang masuk, sorang lagi kuar, smart jer mamat ni kuar, maybe lepas boss aku hantam mamat tuh die suh sikat rambut kot, possible, possible.

Lepas sejam setengah kuar lah kedua dua mereka dengan muka yang riang gumbira sebab telah habis ditemuduga. boss aku tak hantam diorang pun, cume aku je yang berharap. ciss.
Boss aku dah buat pilihan yang sorang mamat bernama Hilmi ni akan ganti aku, aku pun dengan tangkas dan gagahnye mengarahkan mamat ni sejurus selepas temuduga untuk mengikut aku, aku pun handingover la segala yang aku tau supaya dia dapat menjalankan tugas dengan adil dan saksama seperti yang telah aku lakukan dulu.

Mamat tuh pun balik la ke lumut malam selase tu jugak, so esok dia akan setelkan urusan die di lumut dan pagi Kamis tuh dah boleh start keje. Semua dalam masa yang singkat jer, akupun tergesa gesa gak nak setel kan keje sebeum bertolak ke kuantan ari kamis petang. Selesai jer handing over aku pun melepaskan nafas kelegaan, mautaknye lega, semua kekusutan yang aku tanggung selama ni dah diserahkan pada orang lain. Tidur malam aku haritu selena baby.....

Petang Rabu, aku dapat msg dari hilmi, msg yang berbunyi camni.....

Salam tuan, saya minta maaf, saya baru je kemalangan, saya mengelak lembu dan kereta saya masuk longkang. Cedera saya teruk jugak sebab kaca cermin kereta pecah dan timpa saya.

Lembu punye Lembu............




No comments: