Hitam Hitam Si Tampuk Manggis

Minggu lepas aku jumpa sorang kawan lama aku, sama sama guling dulu,die ngan bini ngan anak die jalan jalan kat jusco au2. Teringat plak aku masa kiteorg muda muda dulu, masa tu keluar reramai, pakai kemeja lengan panjang, rambut tiga inci tepi slup. Muka hitam cengkung, berminyak dan berjerawat semua satu pesen jek. Keluar plak paling jauh pun g setiawan, main game kat CC. Mane yang kaki tido tu pergilah lepak masjid setiawan, tido situ sampai petang.

Main game kat CC sampai lebam pastu pergi belakang Wisma Ganda makan nasi goreng. Itu adalah menu sepesel bagi orang macam kami. Segala zat yang berada dalam nasi goreng tu lah yang membuatkan aku sampai ke hari ni.

Dah kalo berjalan reramai tu kalo x mengorat mesti x sah. Sementara menunggu bas nak balik lumut, awek2 yang tunggu bas sekali menjadi mangsa. Hehehe. Pernah sekali tu member aku kene sound dengan satu awek manjung mase ngorat. '' Dah la hitam, botak plak tu ade hati nak ngorat orang plak''. Malu beb, aku terus berundur ke belakang bagi memberi laluan awek tu untuk menambah makian nye. Merah muka member aku tu. Dah le die yang paling hensem, pun kene marah, inikan plak aku yang bermuka ganas ni. Nasib baik aku tak try skali tadi.

Berikutan kes dimaki itu tadi, kami sebulat suara untuk mengubah penampilan supaya tidak dipandang hina lagi. Masing masing sudah pandai membeli fair n lovely. Tapi itu semua sia sia sebab setahun dua ni aktiviti kami memangnya tidak menyebelahi kulit kami, tinggal pula di tepi laut lantas membantu lagi penggelapan kulit. Ramai juga dikalangan kawan kawan aku yg awek lari sebab BF nye sudah tidak secute dulu. Aku tak terkecuali menjadi mangsa keadaan.

Ahh...tapi itu sume dulu, sekarang semuanya telah berubah. Member yang aku jumpa tadi telah membuktikan yang walaupun dulu dier pernah dimaki dan dicaci atas kehitamannya, dia sekarang telah berkawen dan mempunyai seorang anak. Dan lagi manis tu die kawen plak ngan akak awek yang maki dier dulu. Hehehe. Adik iparnya yang bermulut macam azwan ali tu plak sehingga sekarang belum kawen lagi walaupun putih gebu.

Bak kata pepatah, hitam hitam sitampuk manggis walaupun hitam dipandang manis....
Ada betul ka adik manis?.....


10 comments:

Anonymous said...

hahah~
sgt sweet citer nie..
tak dpt adik..kakak lak dpt ek..
dah jodoh namer nyer tue..
;)

Abdullah Sufi said...

kulit kau takde masalah beb.. Gigi?? Hmmm...

BuahKranjiDalamPerahu said...

Farhana: bagaimana plak jodoh cik adik??

P. Dosa: Ko lupe ke setiap kali raya ko wajib mencium tangan aku sambil meminta maaf??

Anonymous said...

jodoh saye?
saye serah sume kat ALLAH SWT..
;)

Anonymous said...

padan muka budak itu, meh gelakkan dia.

LoveShak said...

waaaaaa.... sungguh pedas... harap2 aku tak jd anak dara tua T_T

BuahKranjiDalamPerahu said...

cik farhana: Amin..

Cik Amirah: Kamu sungguh kejam..memang kejam..hehehe

Cik Loveydo: Janga risau letak je email ker no telepon ke kat situ, moga2 cepat skit laku...amin

Kujie said...

putih disebalik tempekan bedak sejuk saja....

:)

cerita menarik

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

"Bak kata pepatah, hitam hitam sitampuk manggis walaupun hitam dipandang manis....
Ada betul ka adik manis?....."

Adik manis nk jawab: betul betul betul

;P

heartluv said...

kuikuikui
mst smpi skang adik die jeles nengok akak die kan..